fredag 14 augusti 2015

Sagt om ett slöjdigt sommarprat!

Förra veckan var det äntligen dags för en slöjdare att ta plats i Sommar i P1. Det var, som vi skrivit tidigare på bloggen, Jögge Sundqvist är professionell slöjdare och självutnämnd slöjd-rockstar.

Inför programmet blev Jögge intervjuad av Hemslöjden:

"Jag vill berätta om varför jag har valt att tillägna mitt liv till slöjden. Om den demokratiska tanken och om de kunskaperna som finns där. Kunskaper som vi behöver bevara, utveckla och vara stolta över. De som lyssnar kommer även att få lära känna mitt alter ego Surolle och höra om en av mina återkommande drömmar där jag samtalar med träden om vad de vill bli när de blir rotlösa."

"Det roligaste med allt är att jag har fått möjligheten att lyfta fram slöjden och den svenska hemslöjdsrörelsen med tanke på att jag som person är en produkt av den."

Hela intervjun kan du läsa HÄR.

Bild från hemslöjden.org
Nu har det också börjat dyka upp några recensioner och blogginlägg med tankar kring programmet. Bland annat har slöjdaren Malin Bohm skrivit på sin blogg:

"Jag tror att många som slöjdar kan känna igen sig i ödmjukheten inför materialen och historien. Att förvalta ett arv men ändå våga göra något nytt. Jag hoppas att han genom sitt sommarprat kan sätta slöjden mer på agendan för våra politiker, för slöjden är viktig."

"Många människor jag möter backar lite vid ordet slöjd eftersom de haft dåliga erfarenheter av skolslöjden. Men för mig är orden slöjd och slöjdade ord som är förknippade med värme och styrka. Stolta ord."

Hela Malins blogginlägg kan du läsa HÄR.


I Svenska dagbladet beskriver Adam Svanells programmet som en "erotisk radionovell för träfetischister":

"Sundqvists engagemang smittar; det märks att han älskar att slöjda. Och då menar jag älskar. En björk beskrivs som "kurvig", han "spanar in" några trädstammars "sköna former” och det "pirrar" när han tänker på att låta virket "smekas av yxan och kniven”." 

Hela recensionen finns HÄR


Sugen på att höra programmet än? Bra. Det kan du göra HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar