tisdag 21 april 2015

Torsta vävstuga





I vårsolens sken gav jag mig ut till Torsta som ligger ungefär en halvtimme söder om Örebro för att hälsa på i Torstas vävstuga. Där drivs verksamheten som studiecirklar via Studieförbundet Vuxenskolan. Det är Inger Johansson som är ansvarig och har varit det sedan verksamheten började. Som vävstugan ser ut idag har den sett ut sedan 1992, då hittade SV två baracker som de sedan satte ihop till en stor där det idag får plats runt tio vävstolar. Innan dess hyrde SV plats i Ingers stuga i trädgården och utöver det hade Inger tre vävstolar i vardagsrummet.




I vävcirkeln som träffas på tisdagar är de sju vävare som tillsammans bestämmer vad de ska sätta upp i vävstolarna och sedan väver var och en sin bit. Här nedanför ses sista biten av en damast som vävs med harnesk-utrustning.

Inger väver damast med harnesk-utrustning
Förlagan är ett broderi och tyget ska bli en kudde. 
Här ska snart solvas för en duk i gåsöga. 





Förutom cirkeln i vävning har Inger Johansson ett par till, en som sysslar med folkdräktssömnad och en som gör lite allt möjligt, broderar, stickar och syr. Det här var ett väldigt härligt besök i varmaste vårsolen (Ja, jag tror att jag faktiskt vågar säga det nu, nu är det VÅR!). Tack Torsta vävstuga för att jag fick komma och hälsa på!


2 kommentarer:

  1. Så fint Du skriver om vår vävstuga!
    Trevligt var besöket från Dej också!
    Ska visa tjejerna imorgon på cirkeln.
    Kramhälsningar Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du/ni gillar det!
      Det var så roligt att få hälsa på er!

      Hälsningar Malin

      Radera