tisdag 12 maj 2015

Brickebackens vävstuga

Nu senast har jag varit och besökt Brickebackens vävstuga där Eva Svärd är ansvarig och möter mig utanför och lotsar mig ner genom korridorerna. Bakom en dörr där det finns en målning av en glad väverska på kommer jag in i mysigheten och gemytligheten, och vi börjar givetvis med fika! 



Vävstugan drivs som en vävförening där de för närvarande runt 20 medlemmarna betalar en årsavgift som går till hyran. Även studieförbundet NBV hjälper till med hyran i och med att vävstugans träffar drivs som studiecirklar. 


Vävstugan startade 1986 på initiativ från kommundelen och hyresgästföreningen som arbetade för att det skulle finnas så mycket aktiviteter som möjligt att välja på i området för de som bodde där. Det är alltså 30-års-jubileum för vävstugan nästa år och det planeras för fullt!



Medlemmarna bestämmer tillsammans vad de ska väva och klipper emellanåt ner även om inte alla som står uppskrivna har vävt. Då klistrar de varpen med tejp vilket gör att det blir lite spill och väldigt enkelt att starta igen för nästa på tur. 

De har en önskebok där den som vill väva något önskar och när det blivit tillräckligt många som vill samma sak sätter de upp den i en ledig vävstol. Just nu finns det mattvarp i flera vävstolar eftersom mattor är något som det ofta är någon som vill väva. 


I vävstugan finns runt 20 vävstolar, fyra av dem hör till vävföreningen resten är privata som ställts här, det är inte svårt att få tag på vävstolar, helt enkelt. 



Många av medlemmarna brukar medverka på Trasmattans dag som i år annordnas 26 juli i Rånnesta och den 26 september i höst är det Brickebackens dag och då kommer Vävstugan vara med och sälja lotter och visa upp vävningen. 

Ordning och reda bland trasorna!
Själv har jag vävt en del trasmattor i en vävstuga när jag bodde i Vemdalen, Härjedalen, så jag blev lite lycklig när jag såg ordningen de hade bland sina mattrasor! Från de här lådorna är det också helt okej att plocka för medlemmar, härligt, eller hur?

Det var ett mycket mysigt och gemytligt besök i Brickebackens vävstuga, och det finns också plats för nya medlemmar, så om du är intresserad kan du höra av dig till Eva på eva.svard4@hotmail.com



1 kommentar:

  1. Hej
    jag har övertagit en massa vävgrejer från en vävlärare. vävstolar mm
    är ni intresserade? Allt skänkes.

    SvaraRadera